Doç. Dr. Yetkin BULUT

E-SPOR

Elektronik Spor (e-spor), sporun yeni formu olarak lanse edilen ve Bilgisayar/Konsol/ Mobil platformlar üzerinden, çevrimiçi veya çevrimdışı, bireysel ve/veya takım olarak oynanan rekabetçi çok oyunculu, dijital oyunların çeşitli modlarıyla oynanan bir alandır. E-spor kendini spor olarak kabul ettirme konusunda ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir. E-spor, spor mudur değil midir sorusuna yanıt bulmak için küresel alanda en fazla dile getirilen konular şu şekildedir. 

  • Her ülke e-spor’u farklı şekilde sınıflandırmaktadır; bir spor, bir oyun veya zeka sporu.
  • Amerikan Hükümeti e-spor oyuncularını resmi atlet olarak kabul etmektedir.
  • E-spor’u spor olarak dikkate almayı gerektiren bazı unsurlar bulunmaktadır; rekabet, takımlar, taraftarlar, salonlar, ürünler vb.
  • E-spor, henüz Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC) tarafından tanınmamaktadır.

E- spor türleri;

  • MOBA (Massively Online Battle Arena -Çevrimiçi Çok Oyunculu Savaş Alanı): Genellikle beş kişiden oluşan iki rakip takım, üç anayoldan oluşan bir harita üzerinde birbirlerinin enerji kaynaklarını yok etmeye çalışır.
  • FPS (First Person Shot - Birinci Kişi Atış Oyunları): Oyuncu, dijital oyun ortamını sanal karakterin gözünden görmektedir. Refleks, hızlı karar verme, takım yönetimi gibi özellkler bu türdeki oyunlarda başarı için gereklidir.
  • RTS (Real Time Strategy - Gerçek Zamanlı Strateji): Bu türdeki oyunlarda oyuncu elindeki kaynakları doğru şekilde yöneterek bir ordu kurar ve rakibin ordularını alt etmeye çalışır.
  • Fighter (Dövüş): Oyuncu belli bir dövüş disiplinini temsil eden, seçtiği sanal karakterler ile diğer oyuncuların seçtiği diğer sanal karaktere üstün gelmeye çalışır. Yaygın olarak bir oyuncuya karşı bir oyuncu şeklinde oynanır.
  • Sports (Spor): Geleneksel spor dallarının, sanal ortama uyarlanmış halleridir.
  • MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game - Çok Katılımcılı Çevrimiçi Rol Yapma Oyunu): Herhangi bir sunucuya bağlanarak oynanan rol yapma oyunlarıdır

E-spor ekosistemindeki aktörler aşağıdaki şekildedir;

  • Oyun Şirketleri
  • Yarışmalar
  • Takımlar
  • Platformlar
  • Oyuncular
  • Markalar
  • Hayran Kitlesi

E-spor bugün spor kulüpleri tarafından da profesyonel şekilde kullanılıyor. Hafta sonu İstanbul’da gerçekleştirilen festivaller gibi birçok festival dünyanın çeşitli yerlerinde düzenleniyor. Buradan hareketle Samsunspor’un bu konuya eğilmesi ve söz konusu festivalin kentimizde gerçekleştirilmesi biçok kazanımın elde edilmesine yol açacaktır.

Yazarın Yazıları
E SPOR 212 Eylül 2019 E-SPOR10 Eylül 2019 ARTIRILMIŞ ÇAĞ05 Eylül 2019 DİJİTAL SAMSUN03 Eylül 2019 SOSYAL ZEKÂ27 Ağustos 2019 İNSAN İRADESİ01 Ağustos 2019 VAGON ÇIKMAZI30 Temmuz 2019 MESLEK LİSELERİ25 Temmuz 2019 MANTIK DUYGU İKİLEMİ23 Temmuz 2019 ALGORİTMA DÜNYASI18 Temmuz 2019
ANA SAYFA SAMSUNSPOR YAZARLAR GÜNDEM SİYASET EKONOMİ GÜNCEL SPOR YAŞAM GALERİ VİDEO E GAZETE HABERAKS TV İLETİŞİM