Serkan Eskalen

Netflix ve TV Yayıncılığı - 3

Netflix ve TV Yayıncılığı yazı dizimin bu haftaki son yazımla noktalıyorum.

Netflix, Blu TV ve puhu tv gibi yayın platformlardaki sansür kanunu çıkarsa teknik kaçışları da beraberinde getirecek. VPN değiştirmek gibi. Ama o zaman izleyici kitlesi de daralacaktır. Çünkü herkes aynı teknik beceriye sahip değil, olmak zorunda da değil. Özetle, giderek daralan bir kitle arzu ettiği içeriğe ulaşabilecek. Büyük platformlar için sorun değil, sansüre de uyum sağlarlar. Sorun izleyici için.

Küresel yerel çarpışması her ülkede yaşanıyor. Her ülkenin farklı yasaları, düzenlemeleri var. Denetim Avrupa’da da ciddi sıkıntı yaratıyor. Fakat Türkiye’deki gibi değil. Pek çok Avrupa ülkesinde televizyon kanallarının yerel içeriğe katkı sağlama zorunluluğu var. Kanal, cirosunun yüzde 20’sini yerli film ve dizi üretimi açısından belli bir özerk kuruma vermek zorunda. Yayın programına belli kotalarla yerli içerik almak durumunda. Şu anda Avrupa Komisyonu yüzde 20 kotasını tüm platformlar için Avrupa’da mecbur tuttu. Bu uluslararası platformlar da aynı kanallar gibi yayın yaptıkları ülkede yüzde 20 Avrupa içeriği göstermek durumunda. Bu küresel ve yerel çatışması her şekilde var. Sansür, denetim ve düzenleme her yerde sorun çıkartıyor. Ama bizde denetleme ve düzenleme kontrol ve sansürle sonuçlandığı için tartışma Avrupa’da olduğu gibi değil.

Ayrıca bu tür platformların toplam abone sayısını bilmek mümkün değil. Örneğin, Netflix toplam abone sayısını açıklıyor ama ülke bazlı veri açıklamıyor. Sadece belli tahminler yapılabiliyor. Örneğin, Türkiye’de 2018-2019 arasında Netflix’in abone sayısının 230 binden 400 bine çıkacağı gibi bir tahmin var.

Online yayıncılık platformları hiç durmadan herkese göre içerik üretebiliyorlar, ortalama izleyiciye hitap etmek durumunda da değiller. Çok fazla seçenek sunmak, yelpazeyi geniş tutmak, her türlü ilgi alanına göre içerik üretmek onların da avantajına ve bunu iyi kullanıyorlar diyebiliriz.

Geleneksel medya bu platformlara kayma durumunu fark etti. Ama onların genele hitap eden yayın politikalarıyla dijital platformların yaptıklarını yapma şansı maalesef yok. Tamamı internet televizyonculuğuna yöneldi olay. Sadece marka değerlerini pekiştirecek, internet üzerinden izleyici kazanacak, reklam yapabilecek alternatifleri oluşturmayı sürdürecek bu sistem.

Belki biz kendi çevremize bakıp "Televizyon izlenmiyor artık" diyoruz ama Türkiye’de genele baktığımızda böyle bir durum söz konusu değil. Hatta televizyon izleme süreleri de giderek artıyor. Dolayısıyla rekabet hem canlı yayın açısından hem de diziler açısından devam edecektir. Ancak şunu da unutmamak lazım ki online dizi ve film yayıncılığı ben de paya ortağım artık diyor. Örneğin oyuncular tv kanalları ile değil bu online yayın firmaları ile anlaşıyorlar. Bu durum TV kanallardaki diziler için büyük tehlike oluşturuyor. Henüz bu kavram çok oturmuş olmasa da  Behzat Ç. Dizisi yeni bölümleriyle BluTV’de sadece yayınlamaya başlayacak. Bu örnekler git gide çoğalıyor da.  Beren Saat’in yeni dizisi ‘Atiye’ sadece Netflix’te yayınlanacak. Neden X bir TV kanalIında değil?

Her Eylül ayında TV kanallarının yeni yayın dönemi lansmanları oluyor. Bakalım bu yıl yeni yayın döneminde ulusal tv kanalları ne kayıplar verecek veya neler kazanabilecek?  TV daha ölmedi ancak yeni nesil artık kendi bildiği, istediği ve sevdiği içerikleri istediği zaman izlemeyi ve tüketmeyi sevdiği bir gerçek. Özellikle Y ve Z kuşağı bu yeni platformların yegâne temsilcileri. Es geçmemek lazım. Gelenekseli henüz terk etmeden yeniyi de benimsemek ve dikkate almak gerekiyor. Bundan 10 sene önce Nokia telefonlarından başka düzgün satış yapan telefon markası yoktu. Ya şimdi?  Zaman acımasız ilerliyor. Geleceğe yön gösterici yayınlar oluşturmak, kitleyi doğru anlamak, yeni mecralar oluşturmak, kaliteli içerik geliştirmeye önem vermek ve yeni girişimlere ortak olmak şüphesiz yarının en büyük avantajını ve karını oluşturacak.

Bu yazı dizisini de son olarak bitirmiş bulunuyorum. Umarım faydalı olmuştur.

Gelecek hafta farklı bir konuda görüşmek üzere…

Yazarın Yazıları
HABER GAZETESİ YÜKSELİŞE DEVAM EDİYOR!20 Eylül 2019 SOSYAL MEDYADA STRATEJİ HATALARI13 Eylül 2019 EKRANSIZ DİNLENME CENNETİ07 Eylül 2019 RİTÜEL KIRILIMLAR30 Ağustos 2019 DİJİTAL MİRAS23 Ağustos 2019 Sosyal Medyada Müşterilerinizi Mutlu Etmenin 5 Yolu16 Ağustos 2019 VİDEO PAZARLAMA11 Ağustos 2019 Duyularımızın Sinerjisi02 Ağustos 2019 Fijital Yarışta Öne Geçmek27 Temmuz 2019 FİJİTAL GELECEK19 Temmuz 2019
ANA SAYFA SAMSUNSPOR YAZARLAR GÜNDEM SİYASET EKONOMİ GÜNCEL SPOR YAŞAM GALERİ VİDEO E GAZETE HABERAKS TV İLETİŞİM