Doç. Dr. Yetkin BULUT

OYUNLAŞTIRMA

Geçmişten günümüze zaman geçirmeye ve eğlenmeye yönelik yapılan etkinlikler oyun olarak lanse edilmektedir. İnsan tarihiyle birlikte sürekli gelişim içerisinde olan oyun kavramı, ilk insanların çocuklarına avcılığı öğretmesiyle başlayıp, günümüzde eğlencenin yanı sıra pazarlama, satış ve tanıtım amaçlı olarak da kullanılmaya başlanmıştır. Teknolojinin gelişimiyle birlikte oynanan oyunların türü ve amaçları da farklılık göstermiş ve fiziki ortamdan sanal ortama aktarılmasıyla kendi içerisinde anlamsal bir derinlik kazanmıştır. Oyunların dizüstü bilgisayarlar, cep telefonları ve tabletlere uyarlanması ve çevrimiçi oyunların yaratılması hem erişim kolaylığını ortaya çıkarmakta, hem de hikâye üzerine kurulu oyunların oluşturulmasıyla bağımlılık yaratılmaktadır. Farmville, Metin2, Simcity, Candy crush saga gibi oyunların kolay erişilebilirliği bu tanımlamamızı destekleyici örnekler olarak gösterilebilir. Geçmişte oynanan avlanma oyunlarında veya günümüzde oynanan çevrimiçi oyunlarda ortak nokta eğlence olmasına rağmen bu kurguların öğretici yönü de bulunmaktadır.            Tarih öncesi oynanan avcılık oyununda fiziksel gelişim ve savaş becerileri gelişirken, günümüz çevrimiçi oyunlarda zihinsel gelişim becerileri geliştirilmektedir. İnsanlar eğlenmenin yanı sıra kendini geliştirme fırsatını da bu oyunlar içerisinde bulabilmektedir. Oyunları oluşturan tasarımın oyun dışında kullanılması da oyunlaştırmanın tanımı olarak önümüze çıkmaktadır. Oyunlaştırma reklam, pazarlama, eğitim, ticaret gibi farklı alanlarda kullanılmaktadır.

Oyun kültürünün geçmiş zamandan beri insanlık tarihiyle gelişmesine rağmen oyunlaştırma kavramı neden günümüzde ortaya çıktı ve popülerite sağladı? Bunun en büyük sebeplerinden biri oyunların gelişen dijital pazarda yer bulması ve bu oyunlara ilginin artması olarak görülmektedir”.

Günümüz dijital oyunlarda kullanılan oyun tasarımı, dinamikler, bileşenler ve mekanikler olmak üzere üç öğe üzerine kurulmaktadır. Dinamikler, oyun tasarımının içerisinde konseptin oluşmasını sağlayan unsurlardan oluşur. Oyunun hikâyeleştirilmesi, duygunun oluşturulması, süreklilik ve ilerleyişin düzeni bu unsurlar tarafından yaratılmaktadır. Mekanikler, sistem içerisinde yönlendirme ve hareketleri düzenleyen unsurdur. Rekabet, şans, işbirliği gibi unsurlar mekanikler öğesi içerisinde oluşturulmaktadır. Bileşenler ise mekanikler ve dinamiklerin oluşturduğu sistem içerisinde tanımlayıcı bir dil oluşturmaya yarayan öğelerden oluşmaktadır. Seviye (level), puan (point) vb. olarak örneklendirilebilir. Ancak bunlara eleştirel olarak Dicheva ve diğerleri (2015) oyunlaştırma uygulamalarını incelediklerinde her uygulamada belirli bir sınıflandırmanın olmadığını, hatta oyunlaştırmanın bileşenlerinden olan rozetlerin bile çoğu uygulama ve araştırmada dinamik, mekanik veya bileşen gibi farklı sistemlerle sınıflandırıldığını ortaya sürmektedirler. Fakat yukarıda değindiğimiz bu 3 öğenin sistemsel bir şekilde kullanılarak oyun dışına aktarılmasına oyunlaştırma denilmektedir.

Mekanikler ve dinamiklerin oluşturduğu sistemde oyuncuların bağlılığını arttırmak için kullanılan bileşenler ön planda tutulan öğelerden oluşmaktadır. Rozetler, deneyim puanları ve ödüller bileşenlere örnek gösterilebilir. Oyuncu sistem içerisindeki bileşenlere ulaşmak için oyuna belirli bir bağımlılık kazanmak ve zaman harcamak zorundadır. Oyun sistemi içerisinde daha fazla oyunda olan ve daha fazla etkinlik içerisinde bulunan oyuncular, daha fazla deneyim puanı kazanarak rozetler vb. bileşenler ile ödüllendirilir. “Örneğin; oyundaki değişimleri sürekli takip edenlere “takipçi” rozeti verilebileceği gibi, bir oyunda bir işi belirli sayıda yapan oyuncuya özel rozetler de verilebilmektedir.

İşletmeler için oyun zamanı!!!!

 

 

Yazarın Yazıları
İNSAN İRADESİ01 Ağustos 2019 VAGON ÇIKMAZI30 Temmuz 2019 MESLEK LİSELERİ25 Temmuz 2019 MANTIK DUYGU İKİLEMİ23 Temmuz 2019 ALGORİTMA DÜNYASI18 Temmuz 2019 TURİZM AJANSI16 Temmuz 2019 MİKRO HEDEFLEME09 Temmuz 2019 ÇİN’DEN SAMSUN’A04 Temmuz 2019  GİRİŞİMCİLERE ÇAĞRI02 Temmuz 2019 DOLMUŞ25 Haziran 2019
ANA SAYFA SAMSUNSPOR YAZARLAR GÜNDEM SİYASET EKONOMİ GÜNCEL SPOR YAŞAM GALERİ VİDEO E GAZETE HABERAKS TV İLETİŞİM